Invloed van Autonomieondersteuning op Motivatie om te Bewegen

  • Inge Knippenberg Open University of the Netherlands

Abstract

Een groot deel van de bevolking voldoet niet aan de minimale hoeveelheid lichaamsbeweging die vanuit gezondheidsperspectief wenselijk is. Dit artikel presenteert onderzoek naar de invloed van autonomieondersteuning op motivatie om te bewegen. Deelnemers (N = 76) ontvingen een informatieve tekst over bewegen welke voorafgegaan werd met ofwel een autonomieondersteunende, ofwel een sturende instructie. Gevonden werd dat 1) autonomieondersteunende communicatie een negatief effect heeft op autonome motivatie, en 2) ongeacht het instructietype, het aanbieden van informatie over bewegen zowel intrinsieke als externe regulatie bevordert. Dit laatste kan ertoe leiden dat mensen meer gaan bewegen waardoor de kans op gezondheidsrisico’s afneemt.

References

1. Hildebrandt, V. H., Bernaards, C. M., & Stubbe, J. H. (2013). Trendrapport Bewegen en Gezondheid 2010/2011 (TNO). Leiden: De Bink.

2. Seifert, C. M., Chapman, L. S., Hart, J. K., & Perez, P. (2012). Enhancing Intrinsic Motivation in Health Promotion and Wellness. American Journal of Health Promotion , TAHP-1-TAHP-12. doi: 10.4278/ajhp.26.3.tahp

3. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The 'what' and 'why' of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 319-338.

4. Reeve, J., Nix, G., & Hamm, D. (2003). The experience of self-determination in intrinsic motivation and the conundurm of choice. Journal of Educational Psychology, 95, 375-392.

5. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008). Self-Determination Theory: A Macrotheory of Human Motivation, Development, and Health. Canadian Psychology, 49, 182-185.

6. Vansteenkiste, M., Simons, J., Lens, W., Sheldon, K. M., & Deci, E. L. (2004). Motivating persistence, deep level learning and achievement: The synergistic role of intrinsic-goal content autonomy-supportive context. Journal of Personality and Social Psychology, 87, 246-260.

7. Deci, E. L., Eghrari, H., Patrick, B. C., & Leone, D. R. (1994). Facilitation internalization: The self-determination perspective. Journal of Personality, 62, 119-142.

8. Hagger, M., Chatzisarantis, N. L., Hein, V., Soos, I., Karsai, I., Lintunen, T., et al. (2009). Teacher, peer and parent autonomy support in physical education and leisure-time physical activity: A cross-cultural evaluation of the trans-contextual model. Journal of Educational Psychology, 97, 376-390.

9. LimeSurvey Project Team / Carsten Schmitz (2012). LimeSurvey: An Open Source survey tool. Hamburg, Germany. Retrieved from http://limesurvey.org

10. Ryan, R., & Connell, J. (1989). Perceived locus of causality and internalization: Examining reasons for actiong in two domains. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 749-761.

11. Wendel-Vos, G. C., Schuit, A. J., Saris, W. H., & Kromhout, D. (2003). Reproducibility and relative validity of the short questionnaire to assess health- enhancing physical activity. Journal of Clinical Epidemiology, 1163-1169.

12. Ainsworth, B. E., Haskell, W. L., Herrmann, S. D., Meckes, N., Bassett Jr, D. R., Tudor-Locke, C., et al. (2011). Compendium of Physical Activities; a second update of codes and MET values. Medicine and Science in Sports and Exercise, 1575-1581.

13. Ajzen, I. (2001). Nature and operation of attitudes. Annual Review of Psychology, 52, 27-58.
How to Cite
KNIPPENBERG, Inge. Invloed van Autonomieondersteuning op Motivatie om te Bewegen. Student Undergraduate Research E-journal!, [S.l.], v. 1, nov. 2015. ISSN 2468-0443. Available at: <https://journals.open.tudelft.nl/index.php/sure/article/view/1038>. Date accessed: 26 may 2019.
Published
2015-11-20