Corso XXII Marzo Milaan (IT)
Antonio Pellegrini en Gianni Celada
Samenvatting
Wanneer je over de Corso XXII Marzo wandelt, met achter je de kathedraal en de Madonnina die over Milaan uitkijkt, zie je het regelmatige ritme van rustige negentiende- eeuwse gevels plotseling onderbroken worden. Via een brutalistische betonnen hoek, naast een prototypisch bouwblok uit het stadsplan van Cesare Beruto, kun je net een binnenplaats zien. Op het moment dat je die ruimte betreedt, gebeurt er iets opvallends: je wordt plotseling van een negentiende-eeuws stadsblok geteleporteerd naar iets dat een langwerpig, U-vormig woningbouwproject uit de jaren 1970 lijkt te zijn.
In 1982 geeft de gemeente een groep architecten onder leiding van Gianni Celada opdracht om een van de weinige, deels vervallen bastions van sociale woningbouw in een wijk die snel verburgerlijkte, te herontwerpen. Celada – die nog bij Ernesto Rogers heeft gestudeerd – stelt voor om het project langs twee lijnen te ontwikkelen: stedelijke continuïteit en typologisch onderzoek. Hij besluit tegen de tijdgeest in te gaan en de bestaande gevels integraal te laten staan, omdat ze samen met de belendende percelen de duidelijk herkenbare stedelijke omgeving vormen, die aan het begin van de twintigste eeuw werd gebouwd door de Milanese ontwikkelaar Carlo Bonomi.