Some New Items for the Home – Part I Berlijn (DE)
Jasper Morrison
Samenvatting
Jasper Morrison wordt gerekend tot de succesvolste productontwerpers van deze tijd. Hij heeft een oeuvre opgebouwd dat varieert van meubilair tot keukenapparaten en schoenen. Zijn werk heeft vaak een wat neutrale of anonieme uitstraling, die ook veel designproducten uit de jaren 1950 en 1960 jaren kenmerken. Zelf merkt Morrison daarover op dat vorm voor hem minder belangrijk is en vaak afgeleid kan worden uit het bestaande. Er schuilt grote schoonheid in het vanzelfsprekende en alledaagse voorwerp, aldus Morrison.
Een jaar voor zijn afstuderen aan de Kingston Polytechnic School of Design (1982) bezoekt ontwerper Jasper Morrison de Salone di Mobile in Milaan. Hier is hij getuige van de lancering van de Memphis-groep, geïnitieerd door Ettore Sottsass, waar het postmodernisme een bijna iconische verschijningsvorm krijgt: ‘Het was een hele vreemde gewaarwording: op een bepaalde manier voelden we ons verstoten (althans, zo voelde ik dat), maar tegelijkertijd voelden we ons bevrijd omdat regels volledig overboord werden gegooid. Het was een verwarrende emotie: dus terug op school maakte ik mijn enige Memphis-werk, dat gelukkig geheel verdwenen is.’(geciteerd in Gabriele Neri, 34). De installatie Some New Items for the Home die Morrison na een verblijf van drie maanden in Berlijn ontwerpt, is duidelijk een afrekening met de Memphiscultuur, waar gebruiksvoorwerpen welbewust tot onherkenbare kunstwerken worden getransformeerd om op tentoonstellingen en in tijdschriften te schitteren. De installatie, te zien in de DAAD Gallerie in Berlijn, vormt het decor voor de presentatie van een aantal uiterst eenvoudige, geraffineerde ontwerpen. Het bekendst zijn de plywood-stoelen, die volledig uit een multiplexplaat zijn gezaagd, en de groene (standaard) flessen, waarvan de halsuiteinden zijn bewerkt. Het zijn onopvallende en vanzelfsprekende items en hun minimalistische karakter wordt versterkt door de plaatsing in een opvallend Spartaanse stijlkamer.