Ambiente di soggiorno e terrazzo Milaan (IT)
Luigi Figini en Gino Pollini
Samenvatting
In de late jaren 1920 beweegt de Italiaanse architectuur zich nog binnen de grenzen van het academische denken en houdt vast aan neoclassicisme en een decoratieve stijlopvatting, terwijl in de omringende wereld de moderne beweging al volop in ontwikkeling is. Onder de eerste jongeren, die zich tegen deze behoudzuchtige Italiaanse academische cultuur keren, zijn Luigi Figini (1903-1984) en Gino Pollini (1903-1991). Beiden zijn oprichters van GRUPPO 7; hun vierdelig manifest (1926-1927) legt de basis voor het Italiaanse Razionalismo. In 1929 beginnen zij in Milaan samen een ontwerppraktijk; vanaf 1930 worden ze ook actieve CIAM-leden.
Het karakter van de biënnale (vanaf 1930: triënnale) voor decoratieve en toegepaste kunst, voor het eerst gehouden in Monza (1923), verandert snel van een regionale showcase in een belangrijke Italiaanse tentoonstelling van vooruitstrevende ontwerpen. In het kader van de 6e Triënnale in Milaan in 1936 richten Figini en Pollini hun ambiente di soggiorno e terrazzo in. Deze setting verenigt elementen van de nieuwe – rationele en functionele – architectuur met andere elementen, afkomstig uit een door de eeuwen heen bewaarde traditie, en presenteert ze als deel van een in de tijd doorlopend geheel. Het groen is hierin van fundamentele betekenis en wordt in de stedelijke bebouwing gerepresenteerd door daken boven tuinen, plantenbakken en open patio’s, die het leven van de moderne stadsmens veraangenamen.