Ein Dokument Deutscher Kunst Darmstadt

Joseph Maria Olbrich et al.

Auteurs

  • Frederique van Andel TU Delft, Architecture and the Built Environment

Samenvatting

In 1899 richtte Ernst Ludwig von Hessen, groothertog van Hessen-Darmstadt en kleinzoon van koningin Victoria, de Darmstädter Künstlerkolonie op. Darmstadts kunstuitgever Alexander Koch had in het jaar daarvoor, in een verhandeling aan de groothertog, duidelijk gemaakt dat het verweven van kunst en ambacht van groot belang was, niet alleen vanuit een esthetisch oogpunt, maar ook vanuit economisch perspectief. Koch stelde voor een werk- en leefgemeenschap voor kunstenaars te stichten, welk idee door de groothertog werd omarmd. Hij had een voorliefde voor kunst en architectuur (het interieur en de meubels van zijn paleis liet hij ontwerpen door Baillie Scott) en nodigde vier kunstenaars (Hans Christiansen, Rudolf Bosselt, Paul Bürck, Patriz Huber) uit om een vrije creatieve gemeenschap te vormen waarin ze konden leven en werken. Kort na de oprichting werden ook de architect Joseph Maria Olbrich (oud-leerling van de Weense architect Otto Wagner), de schilder Peter Behrens en de beeldhouwer Ludwig Habich naar Darmstadt gehaald. Olbrich had in de jaren ervoor samen met onder andere Gustav Klimt, Koloman Moser en Josef Hoffmann de Wiener Secession opgericht, een vereniging van beeldende kunstenaars, beeldhouwers en architecten. Om de samenwerking tussen de verschillende kunstrichtingen te kunnen demonstreren, overhandigden de kunstenaars de groothertog een programma met daarin een plan voor een tentoonstelling genaamd ‘Ein Dokument Deutscher Kunst’. Ze wilden geen museumachtige tentoonstelling, maar blijvende gebouwen: woningen, een theater en een werkplaats voor de kolonieleden, die als ensemble op overtuigende wijze de opvattingen van de kunstenaars tot uitdrukking zouden brengen. De groothertog stelde een stuk grond ter beschikking op de Mathildehöhe. Als enige architect in de groep (Peter Behrens was toen nog kunstschilder) kreeg Joseph Maria Olbrich de leiding. Al in 1900 werd de eerste steen gelegd voor het ateliergebouw (het Ernst-Ludwig- Haus), dat Olbrich als centraal oriëntatiepunt gebruikte in het stedenbouwkundig plan van de tentoonstellingswijk. Er tegenover werd een theater (Haus für Flachenkunst) gebouwd. Dwars op deze as werden de kunstenaars- en privéhuizen gebouwd: Haus Behrens, het Grosses Glückerthaus, het Kleines Glückerthaus, Haus Habich, Haus Keller, Haus Deiters, Haus Christiansen en Haus Olbrich. In het plan waren ook enkele gebouwen voorzien die na de tentoonstelling weer afgebroken werden, onder andere een ingangsgebouw, een ‘bloemenhuis’ en een postkaartenkiosk. Olbrich ontwierp alle gebouwen voor de tentoonstelling, behalve Haus Behrens, het huis van kunstschilder Peter Behrens die met dit huis zijn eerste stap richting een professionele carrière als architect maakte. De interieurs werden ofwel ontworpen door Olbrich zelf, of door de betreffende kunstenaar-eigenaar.

Biografie auteur

Frederique van Andel, TU Delft, Architecture and the Built Environment

Frederique van Andel holds a Master’s degree in both urban planning and architecture from Delft University of Technology. She worked for Mecanoo architecten and DP6 architectuurstudio in Delft, and lived in Barcelona where she worked with architect Toni Gironès. Since 2006, Frederique is a researcher and lecturer in the Global Housing research group of the Faculty of Architecture and the Built Environment of TU Delft. Her main topic of interest is affordable housing for growing cities in the Global South. Frederique curated the exhibition ‘Global Housing – Affordable Dwellings for Growing Cities’ (2016) with venues in Delft and Addis Ababa. She is editor of the book series DASH (Delft Architectural Studies on Housing) and coordinates and edits the online Platform for Affordable Dwelling (PAD). Frederique teaches Master courses on Global Housing Design and Bachelor courses on Plan Analysis. She is project manager for the research project ‘Addis Ababa Living Lab: Creating Resilient Dwelling Clusters for Urban Resettlement in Addis Ababa, Ethiopia’, funded by the Dutch Research Council and TU Delft (2019-2023).

##submission.downloads##

Gepubliceerd

2018-06-01

Citeerhulp

van Andel, F. (2018). Ein Dokument Deutscher Kunst Darmstadt: Joseph Maria Olbrich et al. DASH | Delft Architectural Studies on Housing, 5(09), 84–91. Geraadpleegd van https://journals.open.tudelft.nl/dash/article/view/4878