Grossform

Een kijk op grootschalige stedelijke projecten

Auteurs

  • Lara Schrijver TU Delft, Architecture and the Built Environment

Samenvatting

GrossSinds het einde van de twintigste eeuw is het formaat van stedelijke projecten beduidend toegenomen en zijn een aantal ideeën over megastructuren en woongebieden uit het midden van die eeuw opnieuw geïntroduceerd. In dit licht kan het verhelderend zijn, terug te komen op een aantal fundamentele ideeën uit de jaren 1960. Vooral het begrip Grossform, dat Oswald Mathias Ungers in 1966 introduceerde in zijn essay ‘Grossformen im Wohnungsbau’, lijkt opvallend actueel. Hoewel Grossform, of ‘megavorm’, letterlijk ‘grote vorm’ betekent, is deze definitie van ‘groot’ eerder gebaseerd op de kracht van de vorm dan op schaal. ‘Een Grossform ontstaat alleen, wanneer er een nieuw kenmerk ontstaat dat meer is dan louter de som van de afzonderlijke delen, en er een hoger niveau wordt bereikt. Numerieke grootte is niet de voornaamste eigenschap. Een klein huis kan evengoed een Grossform zijn als een huizenblok, een stadsdeel of een hele stad.’ Achteraf gezien lijkt Grossform een voorafschaduwing te zijn geweest van het belang van de architectonische vorm in de planologie en van de opkomst van vele hedendaagse stedelijke enclaves, die worden gekenmerkt door een formele expressie.

Grossform is in wezen een manier om zowel vorm als schaal aan de orde te stellen, teneinde de invloed van architectuur op de stad opnieuw te doordenken. Dit neemt al in 1960 een aanvang, wanneer de beginselverklaring ‘Towards a New Architecture’, die hij samen met Reinhard Gieselmann schrijft, formele cohesie in verband brengt met de mogelijke ontwikkeling van stedelijke diversiteit. De bewering, dat vorm een manier is om architectuur een specifiek karakter te geven, veronderstelt niet alleen het bestaan van een correlatie tussen vorm en inhoud, maar wijst ook op een voor een lekenpubliek te ervaren waarde, die niet zozeer een gedragsrichtlijn als wel een gehechtheid aan architectonische projecten in de hand werkt. Deze aandacht voor formele articulatie in plaats van programmatische intenties en sociale context betekent dat het werk van Ungers aan het eind van de jaren 1960 en het begin van de jaren 1970 een minderheidspositie bekleedt.

Biografie auteur

Lara Schrijver, TU Delft, Architecture and the Built Environment

Lara Schrijver is Professor in Architecture at the University of Antwerp, Faculty of Design Sciences, and DAAD guest professor at the Dessau Institute of Architecture in 2013-2014. Her research focus is on twentieth-century architecture and its theories.  She holds degrees in architecture from Princeton University and Delft University of Technology, and received her Ph.D. from Eindhoven University of Technology. Before coming to Antwerp, she taught at Delft University of Technology and the Rotterdam Academy of Architecture. She was an editor for OASE for ten years, and served four years on the advisory committee of the Netherlands Fund for Architecture. Her work has been published in the Journal of Architecture, Footprint, and Volume. Her book Radical Games (2009) was shortlisted for the 2011 CICA Bruno Zevi Book Award.

##submission.downloads##

Gepubliceerd

2018-06-01

Citeerhulp

Schrijver, L. (2018). Grossform: Een kijk op grootschalige stedelijke projecten. DASH | Delft Architectural Studies on Housing, 3(05), 40–55. Geraadpleegd van https://journals.open.tudelft.nl/dash/article/view/4643

Nummer

Sectie

Articles