De adviserende rol van pedagogisch medewerkers bij peuters met stotterverschijnselen
DOI:
https://doi.org/10.25609/sure.v4.2822Keywords:
stotteren, vloeiendheidsstoornissen, pedagogisch medewerkers, peuters, vroegsignalering, kwalitatief, kwantitatief, gemengd onderzoeksdesign, logopedie.Abstract
Inleiding: In de praktijk valt het op dat pedagogisch medewerkers (pm-ers) niet altijd tijdig adviseren om een stottertherapeut/ logopedist te consulteren als de stotterverschijnselen/-problemen bij een peuter opvallen.
Dit kan negatieve gevolgen hebben op de ontwikkeling van de stoornis.
Methode: Er is een gemengd onderzoeksdesign uitgevoerd door middel van 54 ingevulde enquêtes en twee semigestructureerde interviews.
Resultaten: De huidige beschikbare informatie over stotteren is bij een groot deel van de pedagogisch medewerkers onbekend.
Conclusie: Een groot deel van de pedagogisch medewerkers bezit niet voldoende kennis om een verantwoord advies te kunnen geven aan ouders over de stotterproblemen/ -verschijnselen van hun kind(eren).
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Permission to make digital or hard copies of all or part of this work for personal or classroom use is granted under the conditions of the Creative Commons Attribution-Share Alike (CC BY-SA) license and that copies bear this notice and the full citation on the first page.