Een Positieve Kijk op Emoties van Docenten in het Voortgezet Onderwijs

Een Onderzoek naar de Emotieregulatie, de Docent-Leerling Relatie en de Mate van Bevlogenheid

Authors

  • Suzanne van Hoogstraten
  • Kim Severien Universiteit Utrecht
  • Maaike van der Veen Universiteit Utrecht

DOI:

https://doi.org/10.25609/sure.v3.2497

Keywords:

Bevlogenheid, emotieregulatie, docent-leerling relatie, voortgezet onderwijs

Abstract

 In het beroep van een docent is de emotionele betrokkenheid en de relatie met de leerlingen van groot belang. De emotionele betrokkenheid is enerzijds een motivatie voor dit beroep, anderzijds kan het ook voor stress zorgen. De huidige studie, onder 21 docenten in het voortgezet onderwijs, onderzoekt of en hoe sterk de voorkeur voor emotieregulatie, de emotieregulatiestrategie en de docent-leerling relatie samenhangen met de mate van bevlogenheid. De emotieregulatiestrategie reappraisal bleek een significante samenhang te vertonen met de bevlogenheid van docenten. Dit betekent dat interventies gericht op de emotieregulatiestrategie van docenten gevolgen zouden kunnen hebben voor de mate van bevlogenheid.

Additional Files

Published

2017-12-05

How to Cite

Hoogstraten, S. van, Severien, K., & Veen, M. van der. (2017). Een Positieve Kijk op Emoties van Docenten in het Voortgezet Onderwijs: Een Onderzoek naar de Emotieregulatie, de Docent-Leerling Relatie en de Mate van Bevlogenheid. Student Undergraduate Research E-Journal!, 3, 82–85. https://doi.org/10.25609/sure.v3.2497

Issue

Section

Economics & Social Sciences