Invloed van Autonomieondersteuning op Motivatie om te Bewegen
DOI:
https://doi.org/10.25609/sure.v1.1038Abstract
Een groot deel van de bevolking voldoet niet aan de minimale hoeveelheid lichaamsbeweging die vanuit gezondheidsperspectief wenselijk is. Dit artikel presenteert onderzoek naar de invloed van autonomieondersteuning op motivatie om te bewegen. Deelnemers (N = 76) ontvingen een informatieve tekst over bewegen welke voorafgegaan werd met ofwel een autonomieondersteunende, ofwel een sturende instructie. Gevonden werd dat 1) autonomieondersteunende communicatie een negatief effect heeft op autonome motivatie, en 2) ongeacht het instructietype, het aanbieden van informatie over bewegen zowel intrinsieke als externe regulatie bevordert. Dit laatste kan ertoe leiden dat mensen meer gaan bewegen waardoor de kans op gezondheidsrisico’s afneemt.References
Hildebrandt, V. H., Bernaards, C. M., & Stubbe, J. H. (2013). Trendrapport Bewegen en Gezondheid 2010/2011 (TNO). Leiden: De Bink.
Seifert, C. M., Chapman, L. S., Hart, J. K., & Perez, P. (2012). Enhancing Intrinsic Motivation in Health Promotion and Wellness. American Journal of Health Promotion , TAHP-1-TAHP-12. doi: 10.4278/ajhp.26.3.tahp
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The 'what' and 'why' of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 319-338.
Reeve, J., Nix, G., & Hamm, D. (2003). The experience of self-determination in intrinsic motivation and the conundurm of choice. Journal of Educational Psychology, 95, 375-392.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008). Self-Determination Theory: A Macrotheory of Human Motivation, Development, and Health. Canadian Psychology, 49, 182-185.
Vansteenkiste, M., Simons, J., Lens, W., Sheldon, K. M., & Deci, E. L. (2004). Motivating persistence, deep level learning and achievement: The synergistic role of intrinsic-goal content autonomy-supportive context. Journal of Personality and Social Psychology, 87, 246-260.
Deci, E. L., Eghrari, H., Patrick, B. C., & Leone, D. R. (1994). Facilitation internalization: The self-determination perspective. Journal of Personality, 62, 119-142.
Hagger, M., Chatzisarantis, N. L., Hein, V., Soos, I., Karsai, I., Lintunen, T., et al. (2009). Teacher, peer and parent autonomy support in physical education and leisure-time physical activity: A cross-cultural evaluation of the trans-contextual model. Journal of Educational Psychology, 97, 376-390.
LimeSurvey Project Team / Carsten Schmitz (2012). LimeSurvey: An Open Source survey tool. Hamburg, Germany. Retrieved from http://limesurvey.org
Ryan, R., & Connell, J. (1989). Perceived locus of causality and internalization: Examining reasons for actiong in two domains. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 749-761.
Wendel-Vos, G. C., Schuit, A. J., Saris, W. H., & Kromhout, D. (2003). Reproducibility and relative validity of the short questionnaire to assess health- enhancing physical activity. Journal of Clinical Epidemiology, 1163-1169.
Ainsworth, B. E., Haskell, W. L., Herrmann, S. D., Meckes, N., Bassett Jr, D. R., Tudor-Locke, C., et al. (2011). Compendium of Physical Activities; a second update of codes and MET values. Medicine and Science in Sports and Exercise, 1575-1581.
Ajzen, I. (2001). Nature and operation of attitudes. Annual Review of Psychology, 52, 27-58.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Permission to make digital or hard copies of all or part of this work for personal or classroom use is granted under the conditions of the Creative Commons Attribution-Share Alike (CC BY-SA) license and that copies bear this notice and the full citation on the first page.