Combineren van (over)werk en privé in het hoger beroepsonderwijs

  • Tessa Coffeng Utrecht University
  • Mara A. Yerkes Utrecht University

Abstract

Onder 108 hbo-docenten is onderzoek gedaan naar de relatie tussen werk-privé cultuur en de ervaren werk-privé balans. Uit de resultaten blijkt dat de werk-privé cultuur en het aantal overuren van invloed zijn op het ervaren werk-privé conflict. Dit betekent dat docenten die zich belemmerd voelen, een gebrek aan steun ervaren en regelmatig overwerken, een grotere kans hebben op het ervaren van werk-privé conflict. Bevindingen van het huidige onderzoek leiden tot een advies aan onderwijsorganisaties, hoe direct leidinggevenden de docenten kunnen ondersteunen in het combineren van werk en privé, om gezonde en tevreden medewerkers te behouden.

References

1. AOb. (2012). Kwaliteitsenquête hbo. Utrecht: Algemene Onderwijsbond.

2. Beckers, D. G. J., Van der Linden, D., Smulders, P. G.W., Kompier, M. A. J., Taris, T. W., & Geurts, S. A. E. (2008). Voluntary or involuntary? Control over overtime and rewards for overtime in relation to fatigue and work satisfaction. Work & Stress: An International Journal of Work, Health & Organisations, 22(1), 33-50.

3. CBS. (2014). Arbeidsomstandigheden werknemers; bedrijfstakken (SBI2008). Geraadpleegd op 18 februari 2015, van http://statline.cbs.nl/Statweb/public ation/?DM=SLNL&PA=81633NED&D1=a&D2=0,17&D3=a&HDR=T&STB=G1,G2&VW=T.

4. CBS. (2015). Werkgelegenheid; geslacht, dienst-verband, kenmerken baan, cao-sector. Geraadpleegd op 16 oktober 2015, van http://statline.cbs.nl/Statweb/ publication/?DM=SLNL&PA=81463ned&D1=3-4,9-10&D2=0&D3=0&D4=0&D5=16-17&D6=3-5&VW=T.

5. Dikkers, J., Geurts, S., den Dulk, L., Peper, B., & Kompier, M. (2004). Relations among work-home culture, the utilization of work-home arrangements, and work-home Interference. International Journal of Stress Management, 11(4), 323-345.

6. Frone, M. R. (2003). Work-family balance. In J. C. Quick, & L. E. Tetrick (Eds.), Handbook of occupational health psychology (143-162). Washington, DC: American Psychological Association.

7. Geurts, S. A. E., Taris, T. W., Kompier, M. A. J., Dikkers, J. S. E., Van Hooff, M. L. M., & Kinnunen, U. M. (2005). Work-home interaction from a work psychological perspective: Development and validation of a new questionnaire, the SWING. Work & Stress: An International Journal of Work, Health & Organisations, 19(4), 319-339.

8. Hakanen, J. J., Bakker, A. B., & Schaufeli, W. B. (2006). Burnout and work engagement among teachers. Journal of School Psychology, 43, 495-513.

9. Judiesch, M. K., & Lyness, K. S. (1999). Left behind? The impact of leaves of absence on managers' career success. Academy of management journal, 42(6), 641-651.

10. Kamerstukken II 2010/11, II, 32500-VIII, 176.

11. Kinman, G., & Jones, F. (2008). A Life Beyond Work? Job Demands, Work-Life Balance, and Wellbeing in UK Academics. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 17(1/2), 41-60.

12. Kinnunen, U., Rantanen, J., Mauno, S., & Peeters, M. C. W. (2014). Work-family interaction. In M. C. W. Peeters, J. de Jonge & T. W. Taris (Eds.), An Introduction To Contemporary Work Psychology, (267-291). Malden: Wiley-Blackwell.

13. Rantanen, J., Kinnunen, U., Mauno, S., & Tillemann, K. (2011). Introducing theoretical approaches to work-life balance and testing a new typology among professionals. In S. Kaiser, M. J. Ringlstetter, D. R. Eikhof & M. Pina e Cunha (Eds.), Creating balance? International perspectives on the work-life integration of professionals (27-46). Berlin: Springer.

14. Thompson, C. A., Beauvais, L. L., & Lyness, K. S. (1999). When Work-Family Benefits Are Not Enough: The Influence of Work-Family Culture on Benefit Utilization, Organizational Attachment, and Work-Family conflict. Journal of Vocational Behavior, 54(3), 392-415.

15. Van Steenbergen, E. F., & Ellemers, N. (2009). Is managing the work-family interface worthwhile? Benefits for employee health and performance. Journal of Organizational Behavior, 30(5), 617-642.

16. Zuidgeest, M., de Boer, D., Hendriks, M., & Rademakers, J. (2008). Verschillende dataverzamelingsmethoden in CQI onderzoek: een overzicht van de respons en representativiteit van respondenten. Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen, 86(8), 455-462.
How to Cite
COFFENG, Tessa; YERKES, Mara A.. Combineren van (over)werk en privé in het hoger beroepsonderwijs. Student Undergraduate Research E-journal!, [S.l.], v. 1, nov. 2015. ISSN 2468-0443. Available at: <https://journals.open.tudelft.nl/index.php/sure/article/view/1030>. Date accessed: 23 may 2019.
Published
2015-11-20