Technische aspecten van de schilderingen

  • Huub J. Kurvers

Samenvatting

On a coat of plastering containing large pieces of broken shells a thick coat of lime was also applied with a brush. Construction lines were scratched in this not quite solidified preparatory coat here and there, probably with a wooden peg, and sometimes lines of charcoal are also visible. The colour blue is absent in the mural paintings, but it is present in the Madonna painting on the vault of the nave. Seventeen samples were taken to analyze the composition of layers and the pigments.

A range of earth paints were found, but also the synthetic inorganic pigment yellow massicot, which was made by heating white lead. All these pigments belong to the classical palette and were executed in a secco technique probably with a binder containing protein.

Biografie auteur

Huub J. Kurvers
Huub H.J. Kurvers na het eindexamen kunstacademie Maastricht verbleef hij bijna 6 jaar in resp. Duitsland, Zwitserland en Italiƫ om zich te bekwamen als conservator-restaurator in het gebied van wandschilderingen, gepolychromeerde beelden en schilderijen. Sinds januari 1970 is hij bij de Rijksdienst voor de Monumentenzorg (RCE) aangetrokken als adviseur en medewerker instandhoudings-technologie. Zijn werkgebied strekt zich uit van schilderingen op verschillende ondergronden tot kleuronderzoek op monumenten en de onroerende onderdelen, zoals bijvoorbeeld orgelkassen. In toenemende mate komen interieurkwesties aan de orde.
Hoe te citeren
KURVERS, Huub J.. Technische aspecten van de schilderingen. Bulletin KNOB, [S.l.], p. 46-46, mrt. 2002. ISSN 2589-3343. Beschikbaar op: <https://journals.open.tudelft.nl/index.php/knob/article/view/Kurvers46>. Datum gebruik: 22 mei 2018 doi: https://doi.org/10.7480/knob.99.2000.1-2.368.
Gepubliceerd
2002-03-01